Till innehållet
Nyhet | Publicerad:

Forskare: Algoritmer sätter priser på Black Friday(2)

Black Friday närmar sig och många konsumenter förväntar sig årets lägsta priser. Men enligt Kenneth Carling vid Högskolan Dalarna är det en vanlig missuppfattning.

Student genom fönster

Kenneth forskar om prissättning, och han menar att bilden av Black Friday som årets stora readag inte alltid stämmer. Priserna styrs i allt högre grad av algoritmer och behöver inte vara de lägsta under året, även om kampanjerna kan ge intrycket av det.

Kenneth Carling, professor och ämnesansvarig för datavetenskaper, svarar på tre frågor.

Varför kan priserna vara olika för olika kunder?

– Det beror på att algoritmer kan skapa en kundindividualiserad prissättning, det vill säga att priset sätts efter olika kunders egen betalningsvilja. Tänk på hur det var förut när herr- och damfrisörer var åtskilda. Damerna som grupp hade högre betalningsvilja och därför höll damfrisörer högre pris.